koszt hipoteczny

Wydatki przedsiębiorstwa a koszt hipoteczny. Zobacz, co zalicza się do kosztów uzyskania przychodu

Koszt hipoteczny może wpłynąć na obniżenie podstawy opodatkowania. W rezultacie kwota podatku do zapłacenia staje się niższa. Jednak nie każdy właściciel firmy wie o tym, że do wydatków przedsiębiorstwa może zaliczyć również koszt hipoteczny. W jakich sytuacjach jest to możliwe?

Koszt hipoteczny – jakie warunki musisz spełnić?

Możesz wliczyć kredyt mieszkaniowy do kosztów przedsiębiorstwa w określonych przypadkach. Dom lub mieszkanie wzięte na kredyt muszą być wliczone jako środek trwały firmy. Wtedy do kosztów firmy zaliczysz nie tylko sam koszt hipoteczny, czyli odsetki od kredytu mieszkaniowego, ale także wartość mieszkania lub domu.

W celu zaksięgowania odsetek jako koszt musisz je regularnie opłacać. Jako dowód nie wystarczy Ci sam harmonogram spłat. Będziesz musiał okazać rzeczywisty dowód opłacania kosztu hipotecznego. Najlepszym sposobem będzie dołączenie go do dokumentacji firmowej.

Koszt hipoteczny, czyli odsetki mieszkaniowe, zostaną zaksięgowane w kosztach firmy jeśli:

  • całe zobowiązanie będzie odpowiednio udokumentowane (musisz przedstawić w nim dowód opłacenia rat hipotecznych),
  • odsetki będą zapłacone i odpowiednio udokumentowane,
  • lokal jest wykorzystywany przez Ciebie do celów działalności gospodarczej.

Pamiętaj, że musisz wprowadzić do kosztów firmowych jedynie tę część lokalu, która będzie wykorzystywana na cele przedsiębiorstwa.

Rozliczenie proporcjonalne – jak zrobić to poprawnie?

Zastanawiasz się, czy możesz skorzystać z rozliczenia kosztów lokalu, jeśli użytkujesz tylko jego część? W tym przypadku możesz zastosować proporcjonalne rozliczenie. Polega ono na ułożeniu właściwej proporcji metrażu pomieszczeń firmowych w stosunku do metrażu całego mieszkania. Wystarczy, że pomnożysz procentowo, jaka część budynku jest przeznaczona do celów firmowych, a wynik pomnożysz przez wydatki związane z opłatami za czynsz i media. Pamiętaj, że w dokumentacji księgowej musisz posiadać dowód wewnętrzny opłat.

Sposoby rozliczania odsetek

Ważną kwestią jest rozbieżność w odsetkach naliczonych przed włączeniem mieszkania do środków trwałych firmy, a tych spłacanych w późniejszym już okresie. Nie wiesz, jakie są różnice? W pierwszej sytuacji koszt hipoteczny zwiększa wartość środka trwałego. Co za tym idzie, jest rozliczany w ramach odpisów amortyzacyjnych. Nie ma znaczenia, czy odsetki zostały przez Ciebie spłacone. Jeśli natomiast spłacasz odsetki, gdy lokal jest już zaliczony do ewidencji firmowej, to możesz je potraktować jako pozostałe wydatki działalności.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *